fredag 21 augusti 2009

Saab, skatterna, och revolutionen på Jamaica

Ska staten satsa några pengar i Saab? Det är inte bara mannen med det osannolika namnet Christian von Koenigsegg som undrar?
Regeringens ständiga mantra är ju att "skattebetalarna" inte ska stå för notan. Därför vill man inte satsa på den offentliga sektorn heller. Man vill helst inte satsa på någonting. Men när bankerna krisade lät det inte så. Då var däremot plånboken vidöppen.
Jag börjar känna mig som tidigare åberopade, saligen avlidne, "KB". Liksom han är jag absolut för höjda skatter. Jag minns att min salig far, som var överläkare och betalade runt femtio procent i skatt på sin tid, aldrig någonsin klagade på höga skatter. Men som läkare visste han ju vart skattepengarna gick. Till den offentliga sektorn. Det var på den, vi brukar säga, gamla (ekonomiskt) "goda" tiden. När skatterna fortfarande var progressiva.
De jamaicanska löparfenomenen, dopade eller inte, får mig att tänka på även han saligen avsomnade premiärminister Michael Manleys misslyckade revolution på Jamaica. Han försökte på 1970-talet införa en cubanskt inspirerad politik, men sänktes brutalt av Reagans handelsbojkott. Idag är ön ett utfattigt knarkparadis med Karibiens högsta kriminalitet. Men skatterna är rekordlåga.
Se det var en "revolution" det.
Mats Myrstener

Inga kommentarer: