fredag 26 mars 2010

Ett ljusslott under konstruktion


Lettland är nära bankrutt har vi kunnat läsa, men ur dagsturistens skeva perspektiv häromveckan hade jag på plats svårt att avgöra hur djupt krisen sträcker sig. I galleriorna pågick kommersen till synes oberört.

Den som gör ett kort besök i Riga strosar i gamla stan, gissar jag, och går kanske till marknaderna i de gamla Zeppelinhangarerna. Om du framöver rör dig i krokarna, längs Daugava, bör du spana över vattnet. Där byggs det nya nationalbiblioteket som blir ett pyramidlikt landmärke. Själva kallar de det Gaismas pils (ljusslottet), nåt som går tillbaka till lettisk folkdiktning och en ballad av Auseklis, pseudonym för poeten Mikus Krogzemis.

Hemma igen ville jag veta mer och insåg att jag borde besökt Bok- & bibliotek 2008, med Lettland som tema. För det är inte ofta man på nära håll kan observera det som liknar pånyttfödelsen av ett nationalbibliotek, med allt det innebär av betydelsetillskrivning och symbolik. När jag läser på om saken blir bygget plötsligt ett prisma som reflekterar historia och visioner (uppsatsämne, nån?). Där är arkitekternas ordrika idéförklaringar, tal av presidenten respektive riksbankschefen och även av svenske riksarkivarien. Självständigheten är ett återkommande tema. Man har möten med ”members of the Latvian intelligentsia” och skapar datorspel med karaktärer ur lettisk litteratur vilka virtuellt ska resa ljusslottet. En sajt beskriver projektet, svarar på frågor och inbjuder allmänheten till diskussion om kostnaderna. Sistnämnda är såklart extra intressant när det rör sig om ett land i kris. Hur ställer sig folk till detta påkostade projekt: ser man det som en investering eller som en belastning? Där går jag dock bet på att hitta svaren, främst på grund av språkklyftan. Någon som vet?

Apropå språk kan man också fundera kring (stora) minoriteters roll i sammanhanget. Vad betyder 30-40 procent bofasta ryssar när man bygger ett lettiskt nationalmonument som ska blicka framåt?

Nästa gång jag åker dit hoppas jag att den tjocka isen i Rigabukten är borta.

Kalle Laajala

Foto: cuu508 (cc-by-nc)

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja, det är otroligt! I Lettland, detta urfattiga land, satsar man på sin kultur och bygger nytt nationalbibliotek. Men i Sverige ....