torsdag 29 september 2011

Om konsten att använda semikolon (;)

Ylva Byrman språkbloggar om missbruket av semikolon på kultursidan i dagens SvD. Och jag kan bara hålla med. Även unga författare som man läser idag vet inte skillnaden mellan Kolon (:) och Semikolon (;). Ivar Lo-Johansson var inte förtjust i någondera tecknet, han tyckte det var "snobbism". "Kanske är det en blandning av sensuell grafisk elegans och akademisk formalitet" skriver Byrman i sin blogg. Och ska man använda det, så ska man väl åtminstone veta hur?
Mats Myrstener

2 kommentarer:

Per-Arne sa...

Finns det någon källa till Ivar Lo och hans motvilja mot semikolon?
Med vänlig hälsning
Per-Arne Wisén

Mats M sa...

Jag har ingen direkt källa som jag minns, och hinner just nu inte gräva efter en. Jag omnämner Ivar Los sätt att skriva i den intervju jag gjorde med honom i bis, som väl kan sökas i registret från hemsidan. Jag tror han skriver om det själv i en artikel (om eller av Ivar Lo) i BLM mot slutet av hans liv, slutet på 1980-talet. Sen strödde han ju gärna goda råd till andra författare om hur man skulle skriva, t.ex. i "Att skriva en roman" (1981), eller i "Till en författare" (1988). Det finns också en kortare uppsats han kallade "Att skriva en novell" tror jag, för det var han ju oxå mästare på.