måndag 18 augusti 2008

Mobil biblioteksservice

Läste häromdagen i en artikel om biblioteksutveckling att "the future is mobile services". Mitt gamla bokbusshjärta hann ta flera glädjeskutt innan jag insåg att mobil biblioteksverksamhet numera inte betyder en tolvtonsbuss med 5000 böcker, utan en liten apparat som ger tillgång till såväl böcker som all annan info här i världen och går att använda både som telefon och kamera.
Betyder även barnmobiler något annat nu, är det inte längre ett arrangemang av fritt dinglande grejer att hänga ovanför sängen, utan en skär eller blå liten telefon?
Strax efter får jag ögonen på en tidningsrubrik "Filbyte ledde till skottlossning" och vis av skadan tänker jag att dettta måste handla om piratkopierade filer och att man nu tar till våld då det gäller copyright. Eventuellt skulle det kunna vara något tumult vid kyldisken. Men si det handlade faktiskt om trafikproblem!
Detta påminner mig om barndomsvännen som trodde att hårddisk var en vidbränd hanvregrynsgrötskastrull.
Ord fylls med nytt innehåll och så gör förhoppningsvis biblioteken och bibliotekarierna med, men glöm inte att det gamla åxå måste finnas kvar parallellt, annars blir vi historielösa! Det räcker inte att bara ligga rätt i tiden och vara är flexibel, anpassningsbar och förändringsbenägen!
Ingrid Atlestam

1 kommentar:

Anonym sa...

Visst får inte historien glömmas. Framför allt får inte bibliotekens uppgift glömmas, och om det tillkommer fler verktyg i kampen för fri och jämlik tillgång till böcker och information ser jag det bara som positivt.

PS. Förövrigt en underbar anekdot om betydelsen hos hårddisk