fredag 29 augusti 2008

Ursula K. Leguin

Jag skrev i bis för några år sedan om en eventuell filamtisering av Ursula K. Leguins Earthsea-böcker, den bästa fantasy som skrivits enligt min mening vid sidan av Tolkiens böcker. Jag tror att man gjort en film tidigare, jag zappade in på den en gång, men har totalt glömt vad den hette och när den kom? Den är nog längesedan glömd. Men nu finns en animerad version på DVD av den tredje boken i serien, som kom på svenska på 1970-talet. "Tales from Earthsea" (Den yttersta stranden) heter den, och Hayao Miyazaki, den mästerliga japanske animatören, har gjort den tillsamamsn med sin son Goro. Han har ju också gjort bl.a. Spirited away och Min granne Totoro. Den är klart sevärd! Tydligen tog det många år innan LeGuin gav tillstånd till filmatiseringen (tänk på Toves mumintroll och Tintin, Babar, Pippi mfl.). Kanske kommer det flera LeGuin-filmer från Miyazaki nu. Bättre animatör kan man ju leta efter!
Mats Myrstener

Inga kommentarer: