måndag 9 mars 2009

Hemskt!

I BBL nr2/09 finns en helsidesannons för tjusiga skyltställ från eurobib. De ser läckra ut och kostar säkert därefter. Skulle gärna ha några sådana! Men hur marknadsförs de, vad har man skyltat upp med i annonsen? Jo, ett ställ med läckra kokböcker och matchande köksredskap och i det andra tjusiga böcker om vin med tillhörande flaskor och glas.
Varför skyltar man inte upp till exempel media om miljöproblem och tillståndet i världen, eller lexikon eller språkkurser. Hur ser man bibliotekets uppdrag? Vad tror man lockar bibliotekarier att shoppa loss? Nä, jag kommer inte att köpa dessa skyltställ. Läser istället Nick Jones artikel i samma nummer med rubriken Vad betyder hemmet? och vad det kan innebära när man ofta nämner biblioteket som hemlikt, med denna avslöjande annons i minnet.

Ingrid Atlestam

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej

Jag skulle vilja ha lite förtydliganden. Vad det är du finner så upprörande i skyltningen i reklambilden? Är det att det var köksredskap och glas med eller var det temat i sig du tyckte var hemskt? Nu lägger ju inte jagmig i vilka möbler du köper till ditt bibliotek men ett kommersiellt möbelföretag gör ju reklam som de tror kommer sälja. Jag tror att jag kanske missförstår dig, men jag ser ingen motsättning i att skylta med kokböcker på ena stället och kanske samhällslitteratur på något annat ställe. Själv är jag väldigt förtjust i teman som samlar böcker från många hyllor, Fågeltema t ex :)