fredag 10 oktober 2008

Bättre lån?

De minskande bibliotekslånen får inte lika stora mediarubriker som den mer pekuniära lånekatastrofen. Men det är ändå en olycklig och inskränkt fokusering på de minskande kvantiteterna lån och besök på folkbiblioteken.
Det är ju helt enkelt som helst att manipulera dessa siffror. Exempelvis har vi i Göteborg sänkt lånetiden till tre vecor, vilket fått såväl besöks- som utåningssiffror att rusa i höjden. Dessutom ger det bättre cirkulation på media och, åtminstone i början, innan alla vant sig vid nyordnningen, även mer övertidsavgifter. Bingo alltså!
Det är i alla fall en betydligt bättre metod än att köpa mer lättgods. Deckare, smarriga filmer och cd ger givetvis mer utlån än t ex arabiska lexikon, kurser i svenska eller ett brett urval kulturtidskrifter.
Varför inte plussa på de virtuella besökare så far man en snabbt ökande besöksstatistik, för tack vare bättre service på nätet behöver man inte gå till det fysiska biblioteket så ofta!
Men bättre vore om all den tid som ägnas åt att räkna äpplen och päron istället lades på att analysera biblioteken innehåll och uppdrag.
En början kan vara att läsa Joacim Hanssons tänkvärda artikel i senaste BBL nr 7/08 där han bland annat kritiserar Bibliotek 2.0 och den rådande kommunikationshysterin som hotar demokratin.
Ingrid Atlestam

2 kommentarer:

Anonym sa...

Mja, jag tror inte direkt att låntagarna tycker det är "bingo" med förkortade lånetider och ökade låneskulder...

osma sa...

Hej allihopa,
Jag heter Herr, Rugare Sim. Jag bor i Holland och jag är en lycklig man idag? och jag sa till mig själv att alla långivare som räddar mig och min familj från vår dåliga situation, jag kommer att hänvisa alla personer som letar efter lån till honom, han gav mig lycka till min och min familj, jag var i behov av ett lån på € 300.000,00 för att starta mitt liv hela tiden när jag är en ensamstående far med 2 barn träffade jag denna ärliga och Allah fruktade man lån långivare som hjälper mig med ett lån på € 300.000,00, han är en Allah fruktade man, om du är i behov av lån och du kommer att betala tillbaka lånet, vänligen kontakta honom berätta för honom att (Herr, Rugare Sim) hänvisar dig till honom. Kontakta Mr, Mohamed Careen via e-post: (arabloanfirmserves@gmail.com)


LÅN Ansökningsinformation FORM
Förnamn......
Mellannamn.....
2) Kön: .........
3) Lånebelopp som behövs: .........
4) Lånetid: .........
5) Land: .........
6) Hemadress: .........
7) Mobilnummer: .........
8) E-postadress ..........
9) Månadsinkomst: .....................
10) Yrke: ...........................
11) Vilken webbplats gjorde du här om .....................
Tack och hälsningar.
E-post arabloanfirmserves@gmail.com