fredag 31 juli 2009

Bloggportalen och Darwin

Hittade idag något som kallas Bloggportalen på Aftonbladet, så jag registrerade bisbloggen där. Skiftande kvalitet minst sagt, men 301 bloggar i kategorin "bibliotek". Kolla själv:
http://bloggportalen.aftonbladet.se/BlogPortal/view/SubCategory?id=1&orderBy=&pager.offset=10
Idag när jag var med lillebror Per och hans lille adoptivson Matteus på Naturhistoriska museet i Stockholm kom jag att tänka på Darwin-jubileet, Darwin föddes 1809 och 1859 publicerades On the origin of species by means of natural selection. I väntrummet hos doktorn på Södersjukhuset kom jag sedan över en vacker bok av gamle fotografen Sven Gillsäter från Galapagos, de oerhört märkliga öar där Darwin gjorde sina största fynd. Och apropå det: Birgitta Forsman, en gång bibliotekarie och medlem av BiS, numera docent vid Göteborgs universitet, har skrivit en ganska så nyutkommen bok om Charles Darwin. Birgitta skriver också ett kapitel i den BiS-historik som snart kommer ut.
Mats Myrstener

1 kommentar:

anna-stina sa...

Bloggportalen ger en bild av vilka bloggar som finns inom ett ämnesområde, det är bra. Men allteftersom tiden har gått har fler och fler kommit på att det ger mer synlighet att registrera sin blogg i de kategorier som har minst antal bloggar. Vilket har gjort att många av bloggarna inom "Bibliotek" inte alls handlar om bibliotek. Synd, tycker jag.

Men ändå är det kul att se vilka bibliotekbloggar som är de mer välbesökta. Därför tycker jag att alla som registerar sig på Bloggportalen också ska se till att den egna besöksstatistiken också registreras där. Det är kul at jämföra sig med andra och se hur fältet ser ut!