fredag 24 juli 2009

Om litteratur och litteratur


Jag har en kollega på jobbet som skrivit en bok. Den är utgiven på Print-on-demand. Och jag är förmodligen den enda person i hela världen som läst boken.
Om det vore en skräpbok vilken som helst så hade det nog inte spelat någon roll. Men faktum är att romanen är riktigt bra. En spännande och mörk isländsk saga, återberättad i roslags-1800-talsmiljö, bland fattiga fiskare och backstugusittare, herrskapsfolk och landstrykare. Återberättad på ett säreget dialektalt språk, fullt med gamla ålderdomliga ordvändningar och yrkestermer. En medveten lek med ord som får en att skratta högt mitt i all den torftiga och sorgliga 1800-talsbedrövelsen.
Det är skillnad på litteratur och litteratur. Vissa böcker är berömda redan innan dom skrivs, och kan räkna med miljoner läsare och lansering därefter. Arne Högströms roman Återuppståndelse i bondesamhället lär knappast nå någon större läsekrets, nej snarare bara en handfull läsare. Trots att den är förbannat bra skriven. Så olika kan det vara i den orättvisa värld som är litteraturens.
Mats Myrstener
PS Om någon blev intresserad? Kolla http://www.instantbook.se/, jag tror den går att beställa på Bokus också?

2 kommentarer:

anna-stina sa...

Jag har läst några print on demand- böcker. Det krävs förstås marknadsföring för att de ska nå ut, det som du gör just nu. Länka gärna till var man kan beställa din kollegas bok! :-)

Mats M. sa...

Vad roligt att du kommenterade detta inlägg!
Förlaget heter Instant Book AB, det blir väldigt snygga böcker, men ganska dyrt tror jag.
Adressen Box 49109, 100 28 Stockholm. Se också info@instantbook.se
där man nog kan beställa den. Skulle vara kul att höra vad du tycker om boken, den är lite speciell?