fredag 25 februari 2011

Det där med statistik

Kalle sa något annat klokt häromdagen apropå vilseledande statistik. T.ex. att man kanske inte ska lita på att en bibliotekskatalog på nätet är bra bara för att den har hög besöksstatistik.
Det kan ju snarare bero på att den är dåligt gjord, och just därför har så många felträffar. Det är snarare kvaliteten som borde premieras, inte kvantiteten i antalet sökningar.
Och hur är det med utlånen i Nacka, har utlånen av böcker gått ner? Och då menar jag inte antalet besökare, eller utlån av media i största allmänhet.
För en litteratursociolog är detta intressant. För är detta en trend, så är det ett sorts bibliotekens systemskifte vi bevittnar. Kanske ska vi döpa om oss till mediatek istället?
Nya barnbiblioteket i Stockholm, "TioTretton", kallas av chefen Katti Hoflin för ett bibliotek för dom som "hatar böcker".
Jag vet inte, men den här antingen-eller-debatten börjar kännas väldigt fadd och unken. Jag vet inte om jag ska oroa mig, eller bara skratta åt dumheterna.
-Nu slänger vi ut böckerna och tar in författarna i stället, sa man i Malmö för några år sedan. Biblioteket "TioTretton" har bara en anställd bibliotekarie, de övriga fem anställda kallas "processamordnare".
Det är Stockholms mest centrala bibliotek, med tusentals turister året runt. Besöksstatistiken torde bli väldigt hög. Men hur många av besökarna kommer att ägna sig åt bokläsning?
Mats Myrstener

2 kommentarer:

Kalle L sa...

Jag skrev om saken i bis för ett par år sen: http://www.globalarkivet.se/2971/. Ang. bibliotekskatalogerna gällde det "antal sökningar" snarare än besök.

Mats M sa...

Nacka-statistik. Nacka, ständig strykpojke numera, påstår ju också att man satsar mest på kultur i hela Stockholm. Men då räknar man även bidragen till Nacka gymnasium, känt för sin musikverksamhet. Lite tveksamt kanske, eller? I andra kommuner räknar man nog det som tillhörande skolsektorn.
Jag såg också i MBL-lagen när den kom , att man där från fackligt håll kan sätta käppar i hjulet när kommunen vill lägga ut verksamheten på entreprenad. Men DIK har ju inte ansträngt sig därvidlag.