måndag 14 februari 2011

Skickat till P1 angående dagens inslag om folkbibliotek i Vetenskap Forum

Hej! har just lyssnat på nätet på dagens program om folkbibliotek och det var ju ganska ok. Men frågorna ni ställer som man ska rösta om är omöjliga att ta ställning till. För det första så finns det en bibliotekslag som fastställer att det är kommunerna som ska ansvara för biblioteksverksamheten, vad det handlar om i Nacka är alltså entreprenad inte utförsäljning, men det är illa nog. Dessutom finns det garanterat inget kommunalt bibliotek som bara har pappersböcker utan alla har andra media också och förhoppningsvis har man en målsättning och en inköpspolicy som talar om varför man har det ena och det andra. Driftsformen behöver inte ha något med mediautbudet att göra, men dessvärre är biblioteksdebatten och trenderna sådana nu att man stirrar sig blind på utlåningssiffror istället för att se bibliotekets kulturella och sociala ansvar i ett allt mer segregerat samhälle, andra åsikter släpps knappt fram i massmedia.
Skulle kunna skriva mycket mer om detta men nöjer mig med att par länkar som visar på en annan biblioteksverklighet/vardag.


Det mångspråkiga biblioteket

Bisbloggen

Ingrid Atlestam

7 kommentarer:

Tobias sa...

Bra!!

Johanna sa...

Mycket välbehövligt!

Tobias sa...

De har fått ett mail av mig också nu.

Unknown sa...

Svar från Vetenskap Forum 15 feb:Hej Ingrid,
tack för ditt mail med kloka synpunkter! Du har naturligtvis helt rätt,
webbfrågan är ganska fånig, speciellt om man är lite insatt i
biblioteksfrågor! Tanken är dock inte att man ska lägga allt för stor
vikt vid en sådan här enkät - vårt syfte var snarare att "spetsa till"
frågan för att väcka nyfikenhet och locka lyssnare till programmet. I
programmet är vi noga med att påpeka att biblioteksdebatten handlar om
flera olika frågor där driftsformer och verksamhetens inriktning är två
av dem. Enkäten handlar heller inte om Dieselverkstaden eller dagens
bibliotekslag utan om vad man tror om framtidens bibliotek.
Däremot är det förstås olyckligt om vi förmedlar bilden att dagens
kommunala bibliotek bara kan erbjuda pappersböcker. I programmet sägs
dock att just biblioteken har varit drivande i den digitala
utvecklingen, men med tanke på att alla inte lyssnar på programmet så
har jag nyss varit inne och strukit ordet "pappers" i "pappersböcker".
(Jag kan dock inte göra allt för stora ändringar med tanke på alla dem
som redan röstat.)
Med detta sagt så vill jag dock göra den personliga reflektionen att
enkäten trots allt kanske speglar den pågående biblioteksdebatten
ganska bra. Jag upplever den som onödigt polariserad (åtminstone bland
debattörer som står utanför biblioteksvärlden), där den idylliserade
bilden av vad ett folkbibliotek är, eller snarare har varit, ställs mot
alla former av förändring eller utveckling. Biblioteksdebatten verkar
för vissa ha blivit ett forum att positionera sig i största
allmänhet, snarare än en debatt om sakfrågorna.
Hur som helst, jag hoppas att jag lyckats förklara hur vi resonerat, och
jag hoppas också på förståelse för att det inte alltid är helt lätt att
koka ner en invecklad och infekterad fråga till 15 minuter eller, för
den delen, en webbenkät.

Bästa hälsningar från ett lika svinkallt Stockholm!
/Urban Björstadius (Vetenskapsradion Forum i P1)

Unknown sa...

fortsatt korrespondans med Vetenskap Forum 15 feb

Tack för snabbt och bra svar instämmer i att det är en väldigt olycklig
positionering i biblioteksdebatten, vilket ger en mycket konstig bild av

verksamheten för den som inte själv är del av den. Egentligen borde man
formulera bibliotekets uppdrag som ett public service uppdrag , eller
hur?
Undrar nu om det är ok att lägga ert svar i
bisbloggen,där jag lagt mitt mail
till er?

Snålblåst såväl i Göteborg som i biblioteksvärlden, när kommer ljumma
vårvindar?
Ingrid Atlestam



SVAR:


Men det är ju en strålande idé att formulera det som ett public
serviceuppdrag! Jag inser att vi nog kommer att få ta upp de här
frågorna i programmet snart igen...
Självklart är det ok att lägga ut svaret på bloggen, men hyggligt av dig
att fråga. :-)
Och som göteborgare i förskingring så är jag ändå fascinerad av hur
kylan kopplat greppet om min gamla hemstad - som jag minns det så låg
temperaturen oftast på någon plusgrad mest hela tiden...

Allt gott!
/Urban



>>> Ingrid Atlestam 11-02-15 15:39 >>>

Johanna sa...

Tack, Ingrid för att du la upp mailen!

Mats Myrstener sa...

Bra rutet, Ingrid. Har dom förläst sig på Nicks BBL-artikel om tradition contra förändring? För bibliotekens fortlevnad handlar det nämligen inte om antingen eller, utan om både-och. Men dom har rätt så till vida att de som jobbar på bibliotek har en enastående tung värdegrund, som inte mycket biter på. Vetenskap Forum spär på den här snedvridna debatten, det är illa. Tyvärr är det väldigt många charlataner som uttalar sig i debatten, kanske för att inhösta politiska poäng? Men av SR hade man kanske väntat sig lite mer än att bara slå in tillspetsade och redan öppna dörrar? Dieselverkstan har i vilket fall fått debatten precis dit dom vill ha den. Det är som med Foucault och hans diskurs - den som inte är MED mig, är MOT mig!