måndag 10 november 2008

BiS och BBL

I senaste Biblioteksbladet intervjuas nya professorn i biblioteks- och informationsvetenskap i Uppsala, Eva Hemmungs Wirtén. Där sägs bland annat att upphovsrättsfrågor i biblioteksvärlden inte diskuterats i Sverige. Den gode bis-läsaren hajar naturligtvis till, eftersom bis resande reporter Siv Wold-Karlsen skrivit om detta under flera år, inte minst i förhållande till de franska författarnas kamp mot EU-organet Eblida om att införa utlåningsavgifter på franska bibliotek, och i förlängningen alla folkbibliotek inom EU. (Likaså har Kjell Nilsson skrivit om "Upphovsrätt på glid" i Ikoner 2007:1.)
Jag bad BBL:s redaktör om att få publicera ett tillrättaläggande i tidskriften, men fick till min förvåning avslag. Svaret hon gav var att "bara för ni skrivit om det i bis, så innebär det väl inte att det 'diskuterats' i bibliotekssverige?"
Hon tyckte att jag istället skulle publicera mitt inlägg på bisbloggen (!), vilket härmed är gjort.
Jag kunde dock inte låta bli att mejla BBL för att säga att Eva Hemmungs Wirténs avhandling, "Global infatuation", som handlar om kioskboksförlaget Harlequin books i Toronto, recenserades, som en av få tidskrifter, i - bis.
Mats Myrstener

Inga kommentarer: