torsdag 20 november 2008

Ångrad blogg och bloggångest

I Göteborgs Posten har Bo Rothstein initierat en debatt om bloggandet Med väl valda exempel kommer han fram till att bloggar är som kloaker. De utpekade bloggarna har försvarat sig och i ett fall ångrat ett grovt antisemitiskt påhopp.
Professor Rothstein har säkert helt rätt i att det skrivs en massa dravel och skit på diverse bloggar, men han gör ju det vanliga felet när det gäller nya mediaformer, missar att skilja på form och innehåll. Vi känner igen det från när videon var ny och debatten mest handlade om våldsinslag som gjorde att somliga fördömde hela mediet. Säkert var det på samma sätt när tv, radio, boktryckarkonsten var nya. Bloggtekniken är givetvis varken god eller ond i sig, utan den är som Alfredssons påse, tom tills man fyller den med något.
I Metro idag skriverNabila Abdul Fattah i sin krönika om bloggångest, detta att känna sig både tvingad och ha skapat ett behov av att behöva skriva på sin blogg varje dag. Detta förstår jag bättre. Hoppas bisbloggen blir mer kollektiv, att fler passar på att tycka till, analysera, ventilera stort och smått i biblioteksvärlden och även resten av verkligheten.
Gör bisbloggen till idérikt källflöde!
Ingrid Atlestam

2 kommentarer:

Anonym sa...

Min sambo berättade för mig att han läst den där artikeln om bloggångest. (jag såg den inte själv.) Jag måste nog erkänna att jag har gått i fällan! ;)

Anonym sa...

När min dotter Märta slutade blogga i DN sa hon att det kändes som en stor befrielse. Apropå "bloggångest"!
Bra om man är flera som kan hjälpa till.
Mats M.