lördag 23 april 2011

Kristian Lundberg tänker högt


... i dagens Svenska dagblad. T.ex. om att han när han vill fly verkligheten ser på dvd-filmer och läser kärleks-
romaner med garanterat lyckligt slut. Apropå ett tidigare blogginlägg alltså. Själv skulle jag gärna läsa en morgontidning med bara goda nyheter, åtminstone något mer positivt vinklade än dagens misärjournalistik.
Jag studsar också något, men ler sen igenkännande vid följande utfall:
"Ända sedan jag var liten har jag fyllts av en längtan så fort jag hör kyrkklockor. Kyrkan representerar en förtröstan bortom allt rimligt hopp. När allt annat är försent framhärdar församlingen i det som är kärlek och nåd."
Ett fint påskbudskap eller hur? Till det förslagsvis musik av Johann Sebastian Bach eller Antonio Vivaldi, vad som helst, eller varför inte Arvo Pärts "In memoriam Benjamin Britten" för stråkar och rörklocka. Kyrkklockor är ständigt närvarande i estländaren Pärts musik.
Klockor som tröstar, men också varnar, när miljöklockan slår på kvart i tolv.
Mats Myrstener

Inga kommentarer: