måndag 4 april 2011

Surt inlägg nr 1: Veberödsbiblioteket utvärderat

Undrar vad den allvarlige Fröding på bilden skulle säga om det personallösa biblioteket i Veberöd. Svårt att säga, han dog ju redan 1911. Kanske skulle han glädjas i sin himmel? Eller förfasas när han söker i Lunds stadsbiblioteks katalog Bookdesire och slår in sitt eget namn och får tre titelförslag: Edelcrantz förbindelser av Malte Persson, Ers Majestäts olycklige Kurt (om Gustaf V:s älskare) av Lena Ebervall, och Gud räknar kvinnors tårar av Pia Degermark.
Nu är Veberödsfilialen i varje fall utvärderad, och för utvärderingen står företaget som sålt apparaturen till biblioteket, Axiell. I Danmark går försäljningen över förväntan, ca 50 bibliotek använder sig där av Axiells apparater för det "personallösa biblioteket".
Veberödsborna är nöjda meddelar man. 89 procent av de utfrågade (hur många har man frågat?) använder sig av biblioteket "utanför bemanningstiderna", dvs mellan ca kl 17-22 och på lördag efter kl 13, samt söndag (hemsidan). Man når inga nya låntagare, men de gamla är nöjda, och studenterna kan sitta och plugga i biblioteket på kvällarna. Besök och utlån har ökat, och konstigt vore väl annat.
Men varför har man inte öppet hela natten? Och varför har inte Veberöds alla uteliggare löst bibliotekskort? Bättre värmestuga borde väl inte finnas? Kan det bero på att Veberöd är en relativt välmående del av Lund, där uteliggare icke göre sig besvär? Något för Täby-Fredrik och Lidingö-Håkan att ta efter alltså. Kan tro att de redan räknar på vad man skulle kunna spara på personal-
utgifterna.
Och Axiell gör sig en god affär. Biblioteket har blivit en "omtyckt mötesplats" menar filialföreståndaren Kristina Vince. Och bibliotekschefen i Lund tror att detta är ett vinnande koncept, "som kommer allt mer". Men det är inte för att spara på personal menar hon, utan för att göra biblioteket mer tillgängligt. (För dom som redan går på biblioteket alltså.)
Ursäkta mig, men låter det inte som "gårdagens bibliotek"? Jag skulle tro att för trettio år sedan hade biblioteket både kvälls- och helgöppet, med personal. Men det är klart, ska skatten sänkas så ska den, det har ju Fredrik rätt i. Ett personallöst skolbibliotek på kvällen låter rätt läskigt. Det är bara Hipp-hipps bibliotekszombie eller en Ajvide Lindqvist-vampyr som saknas.
I nästa inlägg ska jag därför kommentera de nya och hottare trenderna på biblioteksområdet, direkt från storstan. Håll tillgodo Fröding! Ers Majestäts olycklige Kurt!
Mats Myrstener

5 kommentarer:

Fredrik Sieradzki sa...

Hej!

Ang. utvärderingen. Det är Lunds kommun som gjort utvärderingen av det meröppna biblioteket i Veberöd. Inte Axiell.

Mats M sa...

Ber om ursäkt för den faktamissen. Uppgiften om vem som gjort uttredningen försvann i ordmassorna på det reklamblad från Axiell som jag fick i handen. Men att kommunen utreder sig själv är väl också lika intelligent som att polisen utreder brott begångna av poliser? Hur objektivt är det?

Johan sa...

Jag vet inte riktigt vad du som skriver har för lokalkännedom, men att kalla "Veberöd" för en välmående del av Lund stör mig så mycket, att resten av det du skriver helt förlorar i trovärdighet, och förfaller till den nivå som rubriken anger ...alltså ett (omotiverat) surkartigt gnällande.

Annar är det mycket troligt att jag hade varit överens med dig. ;-)

Mats M sa...

Nej, jag har ingen mer lokalkännedom om Veberöd än vad jag läst på nätet. Inget där ger mig någon annan känsla än att det verkar vara rätt lugnt i lilla Veberöd ;-) "Välmående" är väl ett tänjbart begrepp. Observera dessutom ?-et jag satte ut för säkerhets skull. Bra att du håller med mig i övrigt -:)

Mats M sa...

Jag är nog skyldig Lunds stadsbibliotek en ursäkt. Hade jag sökt på Fröding, Gustaf, så hade jag fått 140 träffar! Konstigt att ingen upptäckte DET felet ;-)
Och Veberöd är alltså ett samhälle två mil utanför Lund, om än inom storkommunens gräns, med 3.717 själar 2005. Och dessutom begåvat med ett folkbibliotek som är öppet ända till 22 på kvällen. Inte illa alls (och nu är jag inte ironisk). Och hemsidan är fortfarande www.veberod.nu.
Efter dessa enfaldiga faktamissar borde jag nog sluta blogga från och med nu!