söndag 2 oktober 2011

När Bibliotek.se släcks ner


Jag tror de flesta nickar jakande med vad som skrevs på Libris-bloggen: "Söktjänsten (Bibliotek.se) har inte vidareutvecklats sedan 2001 och har för länge sedan passerats av ny teknik. Den dåvarande användarvänligheten är idag avsevärt förlegad."

Eller hur, jomenvisst, så bra! Som bibliotekarie på ett folkbibliotek funderade jag vidare och undrar vad som händer med folkbibliotekens samlingar när detta genomförs? För det finns inget alternativ till bibliotek.se - inget konkret förslag på vad som kommer sen, anar bara något vagt och långt borta som heter Nationell katalog. Själva domänen antar jag inte kommer att släckas och säljas vind för våg. Kommer Libris bli nya bibliotek.se? Kommer det krävas av folkbiblioteken att de blir så kallade Libris-bibliotek? Vem vet. Inget berättar KB. BTJ går ut och säger att de kan tänka sig att finansiera bibliotek.se tills ett nytt alternativ har utvecklats. Blir det bättre så då?

Dystopin vore att folkbibliotekens samlingar blir osynliga och bortglömda i sina outvecklade opac:ar. Ytterligare ett sätt att nedmontera folkbiblioteken. Så vill jag inte att det ska bli.

Så ett konstruktivt förslag (som säkert sagts x antal gånger men igen): Jag önskar mig danskarnas www.bibliotek.dk, med Libris-gränssnitt. Libris är verkligen en bra fungerande söktjänst, det är det jag använder själv när jag söker, men långt ifrån alla offentliga bibliotek hittar jag där, bara de stora som Malmö och Göteborg. Bibliotek.se samordnade de offentliga bibliotekens kataloger, så varför inte utveckla tekniken och gränssnittet, eller vad står i vägen?

Det jag kanske egentligen vill ha sagt är, när kommer KB med sina konkreta lösningar för folkbiblioteken? Samordningen. Att släcka ner sidor ger bara vibbar av ännu något diffust, inte något nytt och bättre. Ge oss lite framtidstro här i folkbibliotekslandet!
/Andrea Hofmann

Inga kommentarer: