måndag 23 november 2009

Att sakna Sven Wernström

När jag läser dagens ungdomslitteratur kan jag komma på mig själv med att sakna den gamle Sven Wernström. Förstå-sig-påarna skulle säkert kalla hans böcker tendenslitteratur och det är precis det jag saknar. Böcker som klart och tydligt tar avstamp i en vänsterpolitisk utgångspunkt och har samhällsproblem som ram till en engagerande berättelse. Kort sagt, böcker som inte bara vill skildra samhället som vi lever i utan även förändra det. Jag är trött på lättviktiga böcker om romanfigurer som lever i samhälleliga vakuum eller eländesskildringar som bara frossar i misär. Istället hade jag velat se författare som utan överpedagogiska pekpinnar visar på att en annan värld är möjlig eller i alla fall att man tillsammans som ett kollektiv kan göra något åt sin situation.

Sven Wernström må ha haft en del fel (hans stöd till Sovjet till exempel) men han kunde med ett underifrån-perspektiv och jävlaranamma skildra historiska förlopp och gjuta liv i de trälar, tjänare och pigor som annars bara förpassas till bakgrunden av krigarkonungar, adel och borgarklass. Vill man ha bra historiska böcker för ungdomar ska man genast gå till närmaste bibliotek och låna sviten Trälarna. Den är fortfarande oöverträffad.

Min avslutande fråga blir: var kan man hitta dagens Sven Wernström?

Kristian Schultz

Inga kommentarer: