söndag 29 november 2009

Ett spelande folk, och en jämställdhetsminister


Idag är 1 Advent och jag försov mig just och missade festhögmässan i Sofia kyrka. Ackackack. Satt uppe för länge inatt och såg tecknade Star Wars-filmer. Men Otto Olssons Advent lär man nog ändå bli rätt trött på innan julen är slut tror jag.

Läste i Svenska dagbladet idag att svenskarna är "ett spelande folk", och då talar man inte om kommunala musikskolan eller körsång, som är en hel folkrörelse i sig. Nej, 27 procent av svenskarna över 15 år spelar TV- och data- och mobiltelefonspel. Det är över två miljoner människor. Apropå den nyss förda debatten på denna blogg.

I tidningen finns också en intervju med advokaten Claes Borgström, en av få socialdemokratiska politiker med medial utstrålning. Han säger bl.a. att om man uteslöt alla brott som kan hänföras till mäns överordning, så skulle inte mycket bli kvar att processa om.

En sån man skulle jag vilja ha som jämställdhetsminister, ja varför inte justititeminister med en gång? Ett kommande "vallokomotiv"?

Mats Myrstener

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jo visst brukar Borgström ge ett förtroendeinjagande intryck. Men efter att ha sett, och hört, hans ynkliga bidrag till Qvicksåpan vet jag verkligen inte om jag skulle vilja ha honom på nån framträdande plats!
Ulf Larson

Mats M sa...

"Qvicksåpan" i all ära, där är det väl inte bara Borgström som har gjort bort sig. Här finns nog många som skulle kunna rentvå sina händer. Men hellre än Borgström som justititeminister än Bodström tycker jag nog. Nog dryftat om detta.
Mats