lördag 4 september 2010

Med Theo på KB

Jag har suttit några kvällar på Kungliga biblioteket och läst in mig på Theodor Kallifatides tidiga romaner, och upptäckt vilken fantastiskt bra författare han är. Läs t.ex. den självbiografiska romanen Utlänningar från 1970, om när den unge Theo arbetade som diskare på restaurang och hotellportier i Helsingborg. Eller Kärleken från 1978, eller Lustarnas herre från 1986. Först nu förstår jag varför Kallifatides tillhör våra mest utlånade författare.
I nästa nr av bis intervjuar jag honom om vad han tycker om invandrarförfattare, och invandrarlitteratur. Samt recenserar Magnus Nilssons bok Den föreställda mångkulturen, om det "mångkulturella" litterära Sverige - sant eller falskt?
Mats Myrstener

1 kommentar:

Unknown sa...

Om man inte orkar läsa hela Nilssons bok så kan man nöja sig med uppsatsen i samlaren http://dspace.mah.se:8080/bitstream/2043/8052/1/Nilsson-3.pdf
Vat ej om denna länk funkar annars hittar ni den i bloggen i mangsprak.ning.com

Kallifatides har alltid varit en av mina favoriter, bäst tycker jag om "en lång dag i Aten" och de andra mer självbiografiska.