söndag 30 januari 2011

Läsplattan på frammarsch i USA

Om detta läser jag i dagens DN. Här står om hur läsplattan håller på att ta över skolorna på flera ställen i USA: New York, Chicago, Kalifornien, Virginia.
Anledningen är förstås: att förse en elev med en läsplatta är betydligt billigare än att kopiera upp mängder med papper och återanvända slitna läroböcker. Ämnen som helt undervisas med hjälp av läsplattor är enligt artikeln engelska, matematik, biologi, men även historia.
Oroligt tänker jag på vad besparingskåta skolpolitiker överallt i världen nu börjar tänka. Och ännu mer orolig när man läser en äldre artikel i DN där en IT-professor redan 2009 varnade för den här utvecklingen. Både läsplattorna och det de förses med styrs av amerikanska företag. Dessutom är läsplattan inte interaktiv.
En annan forskare i artikeln dissar läsplattan för en helt ny teknik, den "smarta telefonen", som han tror kan revolutionera undervisningen ännu mer.
Vad det här innebär för bokläsandet och biblioteken kan man ju bara mardrömma om. För skolbiblioteken kan det ju innebära dödsstöten för verksamheten, som vi känner den idag. Sen drabbas förmodligen utgivningen av facklitteratur. För första gången, så vitt jag vet, trycker de svenska socialdemokraterna inte sina kongressprotokoll på papper, utan bara på en CD-Rom.
Eller behöver jag inte vara rädd? Jag funderar på om Bikupan av Camilo José Cela är en lika stor upplevelse på en läsplatta? Jag vet inte. Om styrkan finns i själva texten, så kanske inte förpackningen har någon betydelse?
Mats Myrstener

4 kommentarer:

fabucjonas sa...

Delar delvis dina farhågor. Särskilt besvärande är det att storföretag får nya möjligheter att låsa informationen så att man aldrig riktigt äger sin text så som man äger en bok, och att de tar hutlöst för det. Men jag tror boken kommer överleva bredvid eftersom läsplattan inte uppfyller kriteriet mer funktionell och att funktionalitet är ett teknik-evolutionistiskt krav för att gammal teknik helt ska slås ut. Plus då läsupplevelsen såklart =)

Mats M sa...

Fast idag sa Kalle till mig på jobbet att ur miljöaspekt är ändå böcker att föredra före datorer, som slukar mer energi. Han kan säkert förtydliga när han läser det här. Ännu ett argument för pappersboken alltså.

Kalle L sa...

När vi snackade om saken på fikarasten refererade jag fritt ur minnet till en svensk studie (KTH), som kom för ca 1,5 år sedan. Minnet sviktade lite ser jag nu, och svaret är inte helt enkelt. Studien fokuserade dessutom på läsplattor och inte datorer, vilket är en viktig skillnad ur energisynpunkt.

Kort sagt beror mycket på läsarbeteendet: hur man införskaffar boken, hur ofta man läser böcker, hur många olika personer som läser en enskild bok etc. "För att läsplattan ska löna sig ur klimatsynpunkt måste man läsa minst 33 e-böcker" sägs det i artikeln E-bok och pappersbok lika miljövänliga, som ger en kort sammanfattning av studien.

Jag tycker att båda boktyperna har sina klara för- och nackdelar. Personligen föredrar jag pappersboken för dess praktiska omedelbarhet, tappbarhet och klotterbarhet. Men som bibliotekarie lockar ju e-bokens möjlighet till oändligt antal samtidiga "utlån"/kopior (så länge inga underliga licenser sätter stopp) och att man i princip aldrig skulle behöva gallra p.g.a. platsbrist eller utslitna exemplar.

Jakob sa...

Inte bara energin som är ett problem för datorer och läsplattor. Tillverkningen som kräver värdefulla mineraler innebär både miljöproblem och sociala problem.