tisdag 11 januari 2011

Stora bokbytardagen

Stora bokbytardagen har utbrutit i vårt hus, sedan det omvandlades till bostadsrätter. Det började med att vi hittade böcker som någon lagt ut i entrén, och jag plockade på mig en bok av Kenneth Ahl och en av Sven Lindqvist (som jag sedan helt fräckt införlivade i vårt bibliotek på jobbet).
Några dagar senare hittade Pella två böcker av Stephenie Meyer, och nu berättade också en granne att någon tydligen gallrat sitt bibliotek inför flytten, och nu portionerar ut böckerna i husets entré. Och dom går åt som smör! Och nu har fler grannar i huset börjat lägga ut utlästa eller utgallrade böcker. Så det är bara att byta och lägga dit nästa bok när man läst den!
(Är det bara i drömmen jag hört att den finns en rörelse som faktiskt sysslar med att smyga ut böcker på det här försåtliga sättet, en litteraturens subversiva undergroundrörelse, mest skönlitteratur, på platser runt om i stan: på järnvägsstationen, på caféer och restauranger, på busshållplatserna, i tunnelbanan? Någon annan som hört samma sak?)
Där ser man vad några enkla böcker kan göra för grannsamverkan! Vi pratar alltså mest litteratur när vi ses i hissen, grannarna och jag numera.
Mats Myrstener
(bilden, som inte har något med detta att göra, är från ett bibliotek i Oxford, som Annsofi tog när hon var där på studiebesök. Och det är INTE Lena Lundgren på bilden, även om det ser så ut. Klicka på den så blir den större.)

2 kommentarer:

Anonym sa...

http://www.bookcrossing.se/ kanske du tänker på, där kan man också kolla var sin bok tar vägen sedan genom att man registrera böcker.

Mats M sa...

Där satt den! Tack, onkel Howard.