fredag 17 juni 2011

Författare från Kristianstad

Att Selma Lagerlöf var lärarinna 12 år i Landskrona innan hon blev (med tiden) förmögen författarinna fick jag lära mig när jag var där. Och att den idag sorgligt bortglömde författaren Gustav (Gustaf?) Hellström, som också var antinazistisk journalist på DN, kom från Kristianstad, upplystes jag om av en besökare på biblioteket som var medlem av Hellströms litterära sällskap (det finns över 100 litterära sällskap i Sverige, samordnade i organisationen DELS).
Detta för att komma in på vad detta inlägg skulle handla om, nämligen en puff för bokfestivalen i denna skåne-
metropol (Kristianstad), som hålls 1-3 september, med deltagande bl.a. av ryktbare norrmannen Karl-Ove Knausgård. Se på Facebook:
http://www.facebook.com/event.php?eid=126861014061756
(Av Hellström har jag faktiskt läst hans mest kända roman, "Snörmakare Lekholm får en idé", en rolig småstadsroman i Hjalmar Bergman-tappning. Hur många bibliotek har idag något av Hellström? Eller av Hjalmar Bergman?)
Mats Myrstener

Inga kommentarer: