onsdag 30 december 2009

Ny bokutredning?

Folkpartiet avslutar det gamla året med ett djärvt förslag enligt dagens SvD: teknikskiftet innebär så stora förändringar av läsvanorna att en bokutredning måste tillsättas.
Man föreslår en bred bokutredning vars syfte ska vara att "stärka bokläsandet under hela det kommande decenniet". Det handlar bl.a. om utgivningsstöd för ny svensk skönllitteratur, som motvikt mot förlagens "bestsellerism". T.ex. har Bonniers utgivning i antal titlar minskat med hela fyrtio procent på fyra år. Norstedts minskning av facklitteraturutgivning är under samma period 35 procent. Antalet bokhandlar minskar också stadigt, inte ens stora svenska städer har någon kvalitetsbokhandel längre.
Man konstaterar också att läsandet är "klassbundet", och talar om hur "landets bibliotek kan bredda sin roll". Man vill också diskutera teknikutvecklingen, med läsplattor och ökad utgivning av nedladdningsbara e-böcker. Risken är, menar man, att vi får en ny generation som sällan eller aldrig läser en hel tryckt bok med ögonen från "pärm till pärm".
Själv funderar jag mycket på dessa olyckskorpar som åter kraxar om den "tryckta bokens död". Blir det så att i framtiden bara ett litet antal människor kommer att ha böcker hemma i lägenheten, och att detta snarast kommer att betraktas som kuriöst och lite "kufiskt"? I så fall blir ju folkbibliotekens roll ännu viktigare framöver? Kommer skolan att sluta ta sitt ansvar för att lära den nya generationen läsa med hjälp av "riktiga" böcker?
Så kan man fundera, och bara hänvisa till nyss avlidne Harry Järvs stora tjocka antologi Mänsklighetens minne. Hur många svenska folkbibliotek har köpt in den förresten?
Nu avslutar jag det gamla året med att lyssna på Andreas Dübens musik Narvabaletten, skriven i slutet av år 1700 till minne av Karl XII:s seger vid den lilla gränsstaden mellan Estland och Ryssland. Och låt oss hoppas att det går bättre för folkbiblioteken nästa år, än det gick för stackars Kalle Dussin!
Gott Nytt År!
(För att citera en annan flitig bloggare på denna sida: Gärna en bokutredning, men först en rejäl ökning av mediaanslaget!)
Mats Myrstener

http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/fp-vill-utreda-hotat-lasande_4008115.svd

(Dessutom har vi slagit ett nytt rekord: 30 inlägg på bloggen på en månad. grattis!)

4 kommentarer:

Karin. E sa...

Vad man vill veta är också om den sammanlagda bokproduktionen har minskat? Många småförlag blomstrar ju i och med detta med att Bonniers och Norstedts minskat sin produktion. Om det är så att antalet utgivna böcker inte blivit färre utan bara flyttats till andra förlag så är det väl snarare något att fira? Man har ju länge klagat på Bonniers monopolliknande situation.

Mats Myrstener sa...

Det är sant. Små förlag som Murbruk, Ord & Visor, Ellerström eller Manifest? fortsätter blomstra, mest beroende på eldsjälars ideella arbete. ch bokutgivningen verkar inte mattas av, även om mycket är omtryck och nya upplagor av bestsellers. Och sett över hela mediamarknaden är Bonniers (och Stenbecks) monopol fortfarande betydande. Men nej, jag håller inte med olyckskorparna, men jag är orolig för att bokläsande i framtiden blir en lyxsysselsättning för den intellektuella medelklassen som redan idag är bibliotekens främsta påhejare. Jag önskar att (S) skulle inse detta faktum, men det verkar inte så ljust.

Mats Myrstener sa...

Stryk Manifest?, lägg till Vertigo, Nixon eller Tankekraft, osv. /Mats

Lava Showan sa...

Jag är inte säker på att jag kunde ha gjort det utan dig. Jag skulle ha gett upp och trodde att eftersom min man såg någon annan och han sa att vi var klara. Efter att Dr.oduduwa lunsjat en magisk kärleks-spell, ringde min man mig på mobiltelefon för att be om ursäkt och han återvände hem.
Tack så mycket till Oduduwa för att jag tog tillbaka min man hem efter 3 års separation. Vi är för alltid förälskade nu mer än någonsin tidigare, kärlek stavdelar fungerar riktigt snabbt inom 2 dagar all min kärleksförhållandekris var över.

(Dr.oduduwaspellcaster@gmail.com)

Detta är Dr.Oduduwas personliga kontaktadress, jag rekommenderar starkt att du kan kontakta honom för lösning på äktenskapsproblem som; om du vill avbryta skilsmässdomstolsförfaranden, Love-spell för att locka till ny kärlek, Stava för att föra tillbaka din ex pojkvän inom 48 timmar ... 100% möjligt Oduduwa Magic-Love spell ställde tillbaka min man hemma inom 2 dagar efter att stava lunchaktivering .