tisdag 26 januari 2010

Det fula k-ordet

SvD:s ledarskribent Claes Arvidsson retade upp mig i morse, han vill utvärdera Forum för levande historia, som han tycker ägnar alldeles för lite tid åt det fula k-ordet. Ni förstår nog vilket ord jag menar?
Jag kan tänka mig andra fula k-ord. Kapitalismens fördärvande av miljoner människoliv, i historisk tillbakablick, på osunda och hälsovidriga industrier runt om i världen. Kolonialismens mördande av miljoner människor i slavhandelns Afrika och Asien. Katolska kyrkans förföljelse och mord på kättare och folkmord på indianer i Sydamerika. Listan kan göras lång.
Men det var nog inte det Arvidsson menade?
Forum för levande historia ligger i Gamla stan i Stockholm och har ofta intressanta utställningar och ett trevligt bibliotek. Man har öppet hela veckan och tar emot många studiebesök från skolor. Det är väl värt ett besök.
Mats Myrstener

1 kommentar:

Kristian S. sa...

Jag kan inte annat än hålla med Åsa Linderborg i hennes kritik av Forum för levande historias granskning av brott under "kommunismen" (läs: stalinism och maoism).

"Erfarenheten – inte minst från kommunistiska regimer – visar att regeringsdirigerad historieförmedling ofelbart blir oseriös och starkt politiserad. Att därför inta en skeptisk inställning, som bibliotekarierna i Brännkyrka har gjort, vittnar om gott omdöme. Desto mer obehagligt är det borgerliga drev som till varje pris vill ha hundraprocentig ideologisk likriktning i samhället."