fredag 28 maj 2010

Vårtecken (2)

Förutom att det blivit både vår och sommar i Stockholm på en gång, så finns det väl inte mycket att glädja sig åt på vårfronten när det gäller folkbibliotekens framtid? I alla fall inte i den form vi vant oss vid, vi som snart går i pension? Vi får hoppas att den yngre generationen bibliotekarier har några bra ideer hur man arbetar mer med allt mindre resurser till sitt förfogande?
Själv njuter jag i varje fall av koltrastens konserter på kvällarna. Han sitter på en skorsten utanför min balkong, och runt om hörs säkert 5-6 andra koltrastar svara och käbbla emot. Denne mästersångare i svart fågelskrud, som kan härma snart sagt alla andra fåglar, och gör det med bravur.
Jag minns en gammal TV-film där kompositören Lars-Erik Larsson intervjuades i Skåne. På frågan vad han tyckte var den vackraste musiken såg han illmarig ut, tittade upp i luften och svarade:
Koltrasten?
Koltrasten läser mig veterligt inga böcker, och har inte studerat musikvetenskap heller, men den verkar lika lycklig för det, åtminstone den här tiden på året. Tänk den som vore lika sorglös?
Mats Myrstener

2 kommentarer:

Mats M sa...

PS jag glömde ett annat säkert vårtecken. Säckpipblåsarna i Tantolunden har satt igång, lagom till första sommarmånaden. Jag vet inte vad dom övar till, men övar gör dom - varje tisdag, hela sommaren.

Tobias sa...

Jag minns de där säckpipblåsarna från tiden jag bodde nära tantolunden. Det kändes som att de stod i mitt vardagsrum varje tisdag. Vilken kraft!