lördag 13 mars 2010

Skolbiblioteken - en icke-fråga?

Skolborgarrådet Lotta Edholm går i dagens DN till storms mot socialdemokraternas skolpolitik, som enligt henne stavas "höjda skatter, höjda skatter, höjda skatter." Hon menar att under det borgerliga styret i Stockholm har procenten av budgeten som satsas direkt på undervisningen i skolan höjts från 50 till 60 procent. Medelbetygen har också höjts avsevärt, närmare "OECD-nivå". Om detta gäller för alla skolor i Storstockholm, eller bara de fina rikemansskolorna som Viktor Rydberg-gymnasiet, förmäler dock inte historien.
Det mest slående i det långa inlägget är dock att ordet "bibliotek" inte nämns över huvud taget. Kan vara för att det i många skolor i Stockholm idag inte längre finns några skolbibliotek? Frågan gäller istället, enligt skolborgarrådet "undervisning eller byråkrati". Men varför inte "bibliotek"?
Mats Myrstener

http://www.dn.se/debatt/stockholmsdebatt/vi-okar-resurserna-till-undervisning-till-oecd-niva-1.1060321

1 kommentar:

John Holmberg sa...

Att likställa bättre medelbetyg med högre kunskapsnivå är väldigt ifrågasättbart; betygsinflationen är ett välkänt fenomen inom den svenska skolan. Rune Romheds kapitel "a race the bottum" i Ord&Bild 2006 ger en bra förklaring som visar på sambandet mellan en marknadisering av skolan och betygsinflation. För att höja den egentliga kunskapsnivån så krävs det bibliotek och kanske främst bibliotekarier i skolan som förmedlar informationskompetens, kritiskt tänkande och inspirerande kultur.