torsdag 12 augusti 2010

Arbetarlitteraturdag i Tammerfors 28/8

Jag råkar se att det på arbetarmuseet Werstas i Tammerfors den 28 augusti 2010 ordnas en temadag om arbetarlitteratur. Man kommer bland mycket annat att diskutera ”deckaren som arbetarlitteratur” och en författarpanel ska resonera utifrån rubriken ”Jag, arbetarförfattare?”. Dessutom ordnas prisutdelning i skrivtävlingen ”Työ, leikki ja luominen” (= ”Arbete, lek och skapande”) som pågick under våren och resulterade i mer än 300 insända bidrag. Kan du finska läser du mer om hela tillställningen på hemsidan för Työväenkirjallisuuden päivä.

Bland deltagande författare kan nämnas Kari Hotakainen, Seppo Jokinen, Anneli Kanto, Leena Lehtolainen, Mikko Rimminen och Hannu Salama. Med undantag av Hotakainen (känd bl.a. för Löpgravsvägen, 2002) och Lehtolainen (många deckare, bl.a.) finns ganska snålt med översättningar till svenska av dessa författare, ser jag när jag kollar i Libris.

Salama, till exempel, har ju kommit med ett tjugotal romaner och novellsamlingar sedan den senaste svenska översättningen, som var Bouppteckning efter Kosti (1977). Stoppet just där är extra dumt eftersom den boken inledde den stora Finlandia-serien som Salama antagligen är mest känd för. Ska svenskarna bara få läsa den första av sex delar?

Apropå kriminalromaner och arbetarlitteratur, såg jag mitt under semestern i juli att litteraturvetaren Magnus Nilsson skrev om ”Deckare med klass” i Aftonbladet. Nilsson hade läst den amerikanske författaren Timothy Sheards böcker och avslutade med en efterlysning, han också (om än skarpare formulerad än min stillsamma fråga ovan):
Kanske skulle man kunna hoppas på att den svenska fackföreningsrörelsen lät översätta några av dem och se till att de blev distribuerade och diskuterade ute i avdelningarna. Visserligen har man i snart hundra år skändligen misslyckats med att använda den inhemska arbetarlitteraturen som ett vapen i den fackliga kampen, men amerikanska populärromaner borde väl till och med svenska fackpampar kunna förstå?
Själv åker jag inte till Tammerfors i slutet av månaden, men jag hoppas att temadagen dokumenteras på något sätt så att man kan ta del i efterhand.

Kalle Laajala

2 kommentarer:

Magnus sa...

Om du får tag på dokumentation så skulle det vara kul att få ta del av den. För övrigt ordnas en konferens om nordisk arbetarlitteratur i Lund i början av december. Du är hjärtligt välkommen dit.

Kalle sa...

Jag håller utkik. Blir det bara på finska kan jag kanske (utan att lova för mycket) sammanfatta nåt av det till svenska, t.ex. här på bis-bloggen. Tack för inbjudan, är det öppet för alla intresserade? Finns ett program ute på webben?