Detta skrev jag på BIBLIST 2007 i en debatt om BTJ-häftena:
Det finns mycket att säga om BTJ-häftena, men det går inte att komma ifrån att någon annan motsvarande inköpsvägledning, som skulle vara lika rationell och effektiv för ett normalstort folkbibliotek finns inte, om man nu inte bara ska följa topplistor, bokklubbskataloger och den så kallade efterfrågan, utan försöka hålla bredd och djup i mediabeståndet.. Att då bara se till den egna ekonomin och försöka spara in på antal häften eller använda andra inköpskällor istället är kortsiktigt och inskränkt.. Arbetstid är också pengar! BTJs kostnader måste ju fördelas på antalet försålda häften, alltså färre häften leder till högre pris, snålheten bedrar visheten.
En helt annan fråga är ju BTJs utveckling från ett av biblioteken ägt serviceföretag till ett vanligt vinstdrivande privatbolag. Att SAB-SB sålt ut BTJ är illa nog, låt oss nu "solidariskt" betala för BTJ-häftena så länge det inte finns något lika bra alternativ.
I vissa avseenden är vi tillbaka i ruta ett där biblioteken stod när BTJ startades för 1952 i syfte att rationalisera bibliotekens verksamhet. Men tyvärr är det politiska läget och samhällsklimatet inte sådant nu att det är möjligt att starta om, eller få en stark nationell bibliotekspolitik med en praktik som effektiviserar de enskilda bibliotekens vardag, såsom BTJ gjorde från början. I entrepenadens och outsoucingens tidevarv är var och en sin egen lyckas smed och skam den som ser utöver den egna budgetramen
Nu februari 2010 ryktas att BTJ har planer på att förändra denna service till något helt annat, alternativt nedläggning. Det finns då bara en lösning, nämligen att en fortsatt inköpsvägledning, typ smb, sköts av KB som en del av dess nya uppdrag!
Ingrid Atlestam
söndag 14 februari 2010
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar