onsdag 24 februari 2010

Vad Harry menade...











foto Jonas Lindkvist
Jag råkade ut för ett datorhaveri härom dagen, och tänkte då i min vånda på vad salig avlidne Harry Järv skrev om datorn contra boken.
Han hade ett exempel: en person som kastas iland på en öde ö har bättre nytta av några böcker om överlevnadskonst, än en dator som kanske inte fungerar.
Det var hans försvar för boken - att det är den bästa och mest praktiska formen av lagring av text som någonsin uppfunnits, och som inte är beroende av elektricitet, enerverande datasupport, eller någon som helst energikälla (fast en läslampa är nog bra att ha i varje fall).
Det enda jag hade sparat på datorn som var värt att bevara var f.ö. en förd dagbok några år tillbaka i tiden. Nu kanske den är borta för alltid, någon "säkerhetskopia" hade jag naturligtvis inte sparat. Som tur är har jag en fin dagbok i kinesisk blå sidenpärm, som jag fört periodvis ända sedan 1976. Skriven för hand.

Är det inte något visst med att skriva dagbok för hand - även om man fyllt 50+?
Det vet inte minst alla ungdomar som gör det - det är nog den bästa terapi som finns, och dessutom utvecklar det språket. Jag tror Harry höll med om det också.
Mats Myrstener
mer om Harry: http://www.dn.se/kultur-noje/kunskapstorstig-jarv-laste-laxan-i-falt-1.249348

Inga kommentarer: