söndag 28 februari 2010

Till frågan om utlåningsautomater

Utlåningsautomater finns nu på strängt taget alla bibliotek. De finns i olika varianter och utföranden men fyller alla samma funktion: att avskaffa in- och utlåningsdisken.

Skaffar man in automaterna för att frigöra tid för personalen till andra uppgifter än att låna ut och ta emot media är det självklart bra. Det finns alltid något som behövs göras och kan arbetstempot hållas nere och stressen borta pga. apparaten är det guld värt. Det här är säkert anledningen till att många bibliotek köpt in sina in/utlåningsautomater.

Nu vill jag inte låta som en stockkonservativ kulturkofta som förfasas av den nya teknologin men när jag funderat vidare på det hela vet inte om utlåningsapparaterna bara är av godo. Jag erinrade mig någon passus från Marx där han säger att "Maskineriet verkar dock inte endast som övermäktig konkurrent, ständigt på språng för att göra lönearbetaren överflödig. Det utnyttjas av kapitalet både agitatoriskt och avsiktligt som en mot arbetarna fientlig makt."

Nu talar han i främsta hand om teknologi i fabriken men går inte samma tanke att applicera på biblioteksvärlden? Är verkligen den teknologiska utvecklingen klassneutral och en objektiv historisk process med en färdigutstakad riktning? Eller måste man fråga sig vad teknologin fyller för funktion i dagsläget och hur den kan utnyttjas i framtiden?

Finns det inte en risk att beslutsfattare på högre nivå ser teknologin som ett möjligt sätt att skära ned på bibliotekspersonal och börja automatisera biblioteken? Att teknologin blir en "mot arbetarna fientlig makt"? Att utlåningsapparaterna kan ses som motivering till neddragningar då apparaterna tar över tidsödande uppgifter? Att lönearbetaren i förlängningen avsiktligt görs överflödig på det sätt Marx talar om?

Min mardröm hade varit högteknologiska bibliotek med en försvinnande liten personalstyrka som servar maskinerna/automaterna och där den (för många låntagare) nödvändiga personliga kontakten bortrationaliserats.

Håller ni med mig eller är jag ute och cyklar?

Kristian Schultz

5 kommentarer:

Tobias sa...

Det är klart att automatiseringen kan användas som en ursäkt för att skära ner. Många kommunledningar bygger som redan genomgått en automatisering avänder det som krycka nu när man slimmar ner organisationen efter finanskrisen. Man resonerar som så att folkbiblioteken kan drivas med mindre personal än vad som tidigare var möjligt.

Jag vet dock inte om den sociala kontakten med besökarna har försvunnit på mitt bibliotek sen vi automatiserade. Snarare har den blivit större och berikats. Men en sån positiv utveckling förutsätter ju att det finns personal överhuvudtaget.

bisbloggen sa...

Vem saknar kortkataloger och allt det trista mekansiska arbete som var förknippat därmed?
IT och digitalisering har inneburit, inte bara ett vi blivit av med inneffektiva och själsdödande arbetsuppgifter, utan även en enorm kvalitetshöjning för biblioteksverksamheten.
Låt oss inte bli maskinstormare, utan bejaka den rationalisering som tar bort arbetsuppgifter som leder till förslitningsskador och som ökar användarnas integritet, dvs in/utlåningsautomater.
Sedan måste vi ta strid för nödvändighetn av kompetent personal för allt det andra biblioteksarbetet!
Vad gör facket, finns det någon facklig aktivitet? Var är försvaret för biblioteken som en del av den offentliga välfärden?
Varför fick vi pigavdrag istället för bättre bibliotek?

Ingrid Atlestam

Tobias sa...

Vi behöver ett bättre formulerat uppdrag som inte bara kan reduceras till kvantitativa mått (utlåningsstatistik). Vi som jobbar på bibliotek vet att det handlar om mer än så, och lyckas man vrida debatten dit så kommer man inte kunna resonera så att man ersätter personal med maskiner.

Sen håller jag med dig Ingrid, att jag tycker att in/utlåningsmaskinerna är en fantastisk tillgång och möjlighet. Jag är rätt glad att ha dem...

bisbloggen sa...

Använd Unesco manifesten för folkbibliotek, skolbibliotek och mångkulturell biblioteksverksamhet och lyft fram bibliotekens samhällsnytta istället för kundanpassning.

För biblioteket ska det vara populärt att vara viktigt inte viktigt att vara populärt!

Ingrid

Kristian sa...

Jag är inte på nåt vis teknofob och Internet och digitalisering är grymt bra! Utlåningsautomater (inte apparater som jag skrivit) kan vara bra på många olika sätt, öka låntagarnas integritet och frigöra tid för personalen. Vad jag ville lyfta var frågan om hur teknologin kan användas emot oss som lönearbetare, inte att vägra teknologi som sådan. Att man helt enkelt får vara lite vaksam.