torsdag 29 juli 2010

”Är min herre vänstervriden?"

Igår såg jag en flicka på Götgatan som gick och läste en bok, klockan tre på em, helt uppslukad av läsningen. Beteendet kan inte uppmuntras, inte på något sätt, inte ens på badstranden (i Malmö höll jag på att få en drake i huvudet, t.ex.) men en bibliotekarie blir ju trots allt rörd när man ser något sådant.
Min egen sommarläsning har varit Theodor Kallifatides senaste roman, Det gångna är inte en dröm.
Jag vet inte om romanen har kommit ut än, jag har läst den som följetong i husorganet SvD (jag vill gärna påtala att jag inte har betalt för att göra reklam för sagda tidning, långt därifrån). Den har varit en kär följeslagare denna varma sommar, och man har riktigt längtat efter nästa kapitel. Det är, kort sagt, en mästerlig berättelse.
Bara ett litet exempel ur boken, ett av många - dråpliga, komiska, men också djupt tragiska sådana: Den unge Theodor får sin första kostym utprovad av en riktig skräddare, när han ska ta studenten. Han får då den näsvisa men berättigade frågan: ”Är min herre
”vänstervriden”?
Då detta var livsfarligt vid tiden i Grekland (författaren blir t.ex. kuggad från universitetsstudier pgr av politisk aktivism) blir svaret minst sagt svävande. Skräddaren konstaterar då med en enkel byxneddragning att så inte är fallet. Frågan gällde nämligen åt vilket håll Kallifatides könsorgan lägger sig: det är viktigt att veta för hur man ska sy i grenen på byxorna. Tala om forna tiders hantverksskicklighet!
Mats Myrstener

Inga kommentarer: