måndag 26 juli 2010

Berlin bättre än Budapest

Apropå föregående blogginlägg läser jag idag en notis i SvD att den ungerske författaren Imre Kertész i en intervju i Frankfurter Allgemeine Zeitung säger att han föredrar att bo i Berlin hellre än i Budapest. "Ungrarna kommer [nämligen] aldrig att förstå mig".
Kertész är jude och hans bok Mannen utan öde som utkom i Ungern 1975, där den inte rönte någon uppmärksamhet, gav honom 2002 nobelpriset i litteratur. Jag har bestämt för mig att boken också skänktes genom ett initiativ av Göran Persson till alla elever som detta år gick ut nionde klass, rätta mig om jag har fel?
Göran Persson var också en tillskyndare till Institutet för levande historia i Stockholm, och för Förintelsekon-
ferensen i Stockholm 2000. Dessutom skötte han på ett utmärkt sätt den svenska ekonomin under en stormig och turbulent tid, vilket Anders Borg borde ge honom en eloge för. Borg fortsätter i princip att föra den Perssonska politiken, som åtminstone för 4/5 av svenska befolkningen varit ganska lyckad (se tidigare inlägg), om man jfr med hur ekonomin ser ut i de flesta andra europeiska länder, där ett stålbad av sällan skådat slag nu väntar bakom nyårsknuten.
Institutet för levande historia är ett bra exempel på folkbildning i vår tid, trots anklagelser för att vara en politiserad institution (men vilken institution är inte det)? Ungern skulle nog behöva ett sådant institut idag, för att göra upp med landets högerextrema och kommunistiska historia?
Mats Myrstener

Inga kommentarer: