fredag 16 juli 2010

Rapport från Möllan

En stor del av semestern har jag tillbringat vid en fransk balkong ovanpå Möllans ostaffär, vid Möllevångstorget i Malmö. Det är en minst sagt mångspråkig och mångkulturell plats som torde vara unik i sitt slag: hela stadsdelen i centrala Malmö domineras av affärer och restauranger och en livlig torghandel med invandrare från tredje världen, av vilka många också bor på Möllevången, även om gentrifieringen som är så tydlig på Södermalm i Stockholm också börjar märkas i Malmö.
Vi besökte också stadsbiblioteket och jag blev imponerad: den omtalade restaurangen (snarare ett café) smälte väl in i miljön, ljuset från de stora fönstren gör biblioteket väldigt välkomnande och det syns att man flyttat runt för att öppna upp, bokhyllorna i stora skönlitteraturavd. går på hjul.
Pella hittade snabbt till hyllorna för mode och design, centralt placerade, och jag hittade den nya översättningen av Don Quijote, av Jens Nordenhök (2001), en bamse på 940 sidor varav hundra sidor är kommentarer och historik, illustrerad av Gustave Doré, utgiven av Symposion.
I Sydsvenskan läser jag att det lilla biblioteket i Arlöv (Burlövs kommun) fått fönsterrutorna sönderslagna. Länsstyrelsen tillåter inte kameraövervakning, vilket fick mig att tänka på förra sommarens följetong med personallösa bibliotek. Men Burlövs kommun har åtta anställda på biblioteket och en inbjudande hemsida. Imponerande för en så liten kommun!
Mats Myrstener

Inga kommentarer: